האם טיפול בדיקור יבש אפקטיבי לטיפול בכאבי גב תחתון?

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה PRISMA.
כידוע לכולנו כאבי גב תחתון מהווים את אחת מבעיות הבריאות העיקריות בעולם.
ההערכה היא כי בכל רגע נתון, כרבע מאוכלוסית העולם סובלת מכאבי גב תחתון בעוצמה משתנה.
הדיקור היבש הולך וצובר לו מטפלים בכל העולם, אשר מאמצים אותו כקו הטיפול בכאבי גב תחתון. זאת בהתחשב בפוטנציאל הנזקים הנגרמים על ידי תרופות ממשפחת NSAIDS. (אגב הם מצטטים את המאמר של קליכמן ווולפסון מ-2010, על כך שהדיקור היבש מתפשט בעולם ולפי כך נראה לי שישראל מובילה התפשטות זו).
ה- “SYSTEMATIC REVIEW” שפורסם לפני חודש בעיתון MEDICINE, סקר סקירות סיסטמטיות קודמות שפורסמו בעיתונים מדעיים מובילים וחשף את התופעה והבעיתיות בפרסום סקירות סיסטמיות או מטא-אנליזות.
הבעיה העיקרית שצוינה בביקורת על עבודות קודמות, היא כי הן לא כללו מחקרי RCT שהיו ראויים להכנס למטא-אנליזות, אך מסיבות עלומות לא נכנסו. בעיה נוספת היא, שלצורך הדיוק המדעי לא הוכנסו מחקרי RCT אשר השוו תוצאות של דיקור יבש לדיקור סיני, למרות שאלה יכולים להיות עבודות עם ענין רב לאנשי המקצוע המטפלים.
בנוסף, רוב הסקירות הסיסטמיות לא כללו מאמרים על יעילות הדיקור היבש, אשר קבוצת הביקורת שלהם הינה מטופלים בדיקור סיני. בסקירה סיסטמית זאת, הכניסו גם את המאמרים אשר לא הוכנסו בסקירות קודמות. כלומר הוכנסו מאמרים שקבוצת ההתערבות כללה טיפול בדיקור יבש וקבוצת הביקורת כללה: טיפולי דמה של דיקור יבש, דיקור סיני, טיפולים תרופתיים, פיזיותרפיה, CBT ועיסוי. הוצאו מהסקירה מאמרים שאינם RCT ומאמרים שהשוו דיקור יבש שטחי לדיקור יבש עמוק.

תוצאות: נמצאו 9 מחקרי RCT מסין, יפן, ספרד, ארצות הברית ואפילו מאירן. הוערך בכל RCT הסיכון ל- BIAS, על ידי שני בודקים שונים.

מסקנות המחקר: בהשואה לאקופונקטורה, ובהשואה לדיקור דמה (SHAM), העדויות המחקריות מצביעות על כך, כי דיקור יבש יעיל מהם להפחתת כאב ושיפור בטווחי התנועה בטווח הקצר, לאחר אירוע של כאב גב תחתון. כשנבדקים ההבדלים לפרק זמן ארוך יותר, נמצאה יעילות שווה לזו של אקופונקטורה.
לא נמצאו ראיות ברורות לגבי עליונות הטיפול בדיקור יבש, לעומת אלו שקבלו טיפול בהזרקות לנקודות טריגר, פיזיותרפיה וטיפולים משולבים אחרים לטיפול בכאבי גב תחתון.
כמו כן, מציינים עורכי הסקירה כי בטיחות הטיפול בדיקור יבש איננה ברורה עדיין, מכיוון שבמחקרים לא דווחו תופעות לואי מהדיקור היבש.
מסקנה נוספת שניתן להסיק הינה כי המחקרים שנכנסו לסקירה סווגו עם סיכון בלתי ברור או גבוה ל-BIAS. אי לכך המידע הקיים ומגבלותיו אינם מאפשרים באמת בנקודת זמן זו, הוכחות חותכות ליעילות הטיפול של דיקור יבש בכאבי גב תחתון.

ערך וסיכם: דר’ יעקב פוגלמן – מרפאת כאב שניונית בקהילה, לאומית שירותי בריאות.
חבר ועד נלווה לחברה הישראלית לרפואת שריר-שלד.

Medicine (Baltimore). 2018 Jun;97(26):Is dry needling effective for low back pain?: A systematic review and PRISMA-compliant meta-analysis.
Hu HT, Gao H Et al.